2024. április 18.
Így festene a Zuckerberg dollár és a Microsoft forint

Így festene a Zuckerberg dollár és a Microsoft forint

Hány évnek kell eltelnie ahhoz, hogy Steve Jobs vagy Mark Zuckerberg képe köszönjön vissza a pénzjegyekről? Egy francia grafikus szerint a nagyvállalatok valutáinak korszaka közelebb van, mint gondolnánk.

A bankjegyek már korántsem olyan vonzóak vagy jellegzetesek, mint régen – ezt a papírpénzek műanyagtartalma, az egységes valuta vagy a digitális pénz megjelenése is okozhatja. A papírpénzek közül a legtöbb egyéni, hazafias indíttatású, és a nemzet kultúráját képviseli. De mi történne akkor, ha a bankjegyek nem csupán országokat képviselnének, hanem vállalatokat is?

Számos márka és vállalat nagyobb GDP-vel rendelkezik, mint néhány kisebb ország, így jogosan merülhet fel a kérdés: lehet, hogy jobban járnának, ha saját pénzt nyomtatnának? Jade Dalloul grafikus már előre elképzelte, hogyan mutatnának a leghíresebb vállalatok valutái. A „márkák valutái” című illusztráció-sorozatában egy olyan közeli jövőbe kalauzolja az olvasókat, ahol híres politikusok helyett Steve Jobs vagy Mark Zuckerberg köszön vissza a papírpénzekről.

„A bankjegyek esztétikája valóban kötődik az országok kulturális gazdagságához, történelmükhöz és a híres személyiségeikhez” – mondta a CNN-nek a bankjegyek megálmodója. Dalloul akkor kezdett el céges valutákban gondolkodni, mikor látta, hogy különböző cégvezetők elnökválasztásokat nyernek.

Kiemelte: az euró kiváló példa arra, amikor egy bankjegy megtestesíti a képviselni hivatott országok közös céljait. Az uniós valutánál a történelmi személyiségek helyett összekötő momentumok szerepelnek, melyek nem konfliktusokat szítanak a különböző kultúrák között, hanem azok közös értékeire összpontosítanak.

Azért műveinek „írásos” oldalán némi szarkazmus is található, hiszen az Apple atyjának orcájával díszített pénz hátoldalán az olvasható: „az egyszerűben hiszünk, nem a bonyolultban”, míg a háttérben a köztudottan agyondolgoztatott kínai munkások tűnnek fel. 

Megosztás