2024. április 24.
Egyre gyakoribbak a közműszolgáltatók nevében érkező adathalász levelek

Egyre gyakoribbak a közműszolgáltatók nevében érkező adathalász levelek

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH) érkező jelzések alapján a fogyasztók egyre gyakrabban találkoznak olyan adathalász e-mailekkel, amelyek egyes közmű- és energiaszolgáltató cégek nevében érkeznek. A MEKH szakemberei összegyűjtötték azokat a praktikus tanácsokat, amelyek a hamis levelek kiszűrésében segíthetik a fogyasztókat.

A hamis, adathalász vagy anyagi haszonszerzés céljából küldött elektronikus levelek szövegezésükben és kinézetükben is megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, amelyeket valódi szolgáltatóinktól kapunk. A közmű- és energiaszolgáltatók nevében, de azok tudta nélkül érkező hamis értesítések célja lehet az adataink megszerzése, de előfordulhat, hogy a csalók egy-egy „elmaradt” villany-, gáz vagy vízszámla befizetésére szólítanak fel, ami anyagi kárral is járhat. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal szakemberei most összegyűjtötték azokat a praktikus tanácsokat, amelyeket a fogyasztóknak érdemes szem előtt tartaniuk, ha szeretnék kivédeni a csalók próbálkozásait. Amennyiben egy közműszolgáltatóra hivatkozó gyanús levelet kapunk, amelyben személyes adatainkat kérik, esetleg pénzbefizetésre szólítanak fel, akkor következőkre érdemes odafigyelni:

 

1. Ellenőrizzük, hogy valóban attól a szolgáltatótól kaptunk-e értesítést, amelyikkel szerződésben állunk, vagyis az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyiken a szolgáltatóval levelezni szoktunk. Ha gyanús, adathalász e-mailt kaptunk, értesítsük valódi szolgáltatónkat, és kérjünk további iránymutatást.

 

2. Gondoljuk át, hogy megadtuk-e az e-mail címünket a szolgáltatónknak abból a célból, hogy számlaügyeinket elektronikusan intézzük.

 

3. Idézzük fel, hogy mikor fizettük be a legutóbbi számlánkat, azaz valóban aktuális-e most az esetleges felszólítás egy elmaradt befizetés rendezésére.

 

4. Gondoljuk át, hogy milyen módon szoktuk rendezni a számláinkat. Ha például a csoportos beszedést választottuk, akkor gyanús lehet egy bankkártyás befizetésre való felkérés, ahová egy link is vezet. Ha kétségünk támad, ne utaljunk pénzt a levélben megtalálható számlaszámra, és ne kezdeményezzünk bankkártyás fizetést az e-mailben megtalálható linkre kattintva.

 

5. Figyeljünk arra, hogy az befizetésre felszólító e-mailben feltüntetett összeg hasonló-e ahhoz, amit általában fizetni szoktunk. Gyanús lehet a túl magas, de akár a túl alacsony összeg is.

 

6. Nézzük meg, hogy mi a számla fizetési határideje. A számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie. A közműszámlák határidőben történő befizetése alapvetően a fogyasztó felelőssége és kötelezettsége, azaz a valódi szolgáltatótól érkező fizetési értesítéseknek határidőben kell eleget tennünk.

 

7. Ellenőrizzük, hogy az e-mailben található azonosítók (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) egyeznek-e a saját szerződésünkben olvasható azonosítókkal.

 

A MEKH felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy ha kétségük támad egy közmű- vagy energiaszolgáltató nevében érkezett elektronikus levél hitelességével kapcsolatban, mindenképpen vegyék fel a kapcsolatot a szolgáltató ügyfélszolgálati munkatársaival.

Az adathalász levelek kiszűrésével kapcsolatos részletesebb fogyasztói információk ITT érhetők el:

 

 

Megosztás