Komoly átalakulásra számíthatunk az egészségügyben
- Hello Magyarország
- 2018.02.23
A társadalmi-gazdasági változásoknak köszönhetően tovább nőnek az egészségügyi kiadások, az orvoslásban a kezelés helyett a megelőzés kerül előtérbe, kihasználva a digitális trendeket.
Míg 2012 és 2016 között évente átlagosan 1,3 százalékkal nőttek az egészségügyi kiadások, addig a 2017 és 2021 közötti időszakban ez az érték már 4,1 százalék lesz, amelynek hátterében az elöregedő és növekvő létszámú társadalom, a kezelések fejlődése, a feltörekvő gazdaságok teljesítménye, valamint a dráguló munkaerő áll – derül ki a Deloitte Üzletviteli és Vezetési Tanácsadó Zrt. egészségügyi szektorra vonatkozó elemzéséből.
A drágább nem biztos, hogy jobb
A jelentés azonban hangsúlyozza, hogy a költés szintjének emelkedése nem feltétlenül jelent jobb egészségügyi eredményeket. Ezt jól mutatja az is, hogy a GDP-hez mérten az Egyesült Államokban a legmagasabb az egészségügyi költések aránya az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) országai között – 2016-os adatok szerint 16,9 százalék –, azonban a várható élettartam vonatkozásában csak a lista második felében található. Magyarország ebben a mutatóban 7 százalékkal a vizsgált 33 OECD ország közül a 29-30. helyen áll, Szlovákiához hasonlóan.
Az egészségügyi szolgáltatóknak valószínűleg továbbra is csökkenő nyereséggel és növekvő költségekkel kell számolniuk – áll a Deloitte elemzésében. 2020-ra a világ legnagyobb régióinak összesített egészségügyi költése várhatóan eléri a 8,7 billió amerikai dollárt a 2015. évi 7 billió dollárhoz képest. Ennek következtében várhatóan számos egészségügyi szervezet új költségcsökkentési intézkedéseket vezet be és új bevételi források után néz.
Megjelennek az „egészségügyi fogyasztók”
Az egészségügy folytatja az elmozdulást a szolgáltatásért fizetett díj szerinti díjazástól az eredmény- és értékalapú fizetési modellek felé. A fejlett egészségügyi rendszerekben a szektor szereplői a kezelés helyett a megelőzést hangsúlyozzák, amelynek eredményeképpen az egyszerű „betegek” helyett megszületnek a szolgáltatásokról jól tájékozott „egészségügyi fogyasztók”.
A személyes szolgáltatások elsődleges fontosságúvá váltak a fogyasztók számára, és a technológia azt is lehetővé teszi, hogy ők is aktívabbak legyenek a döntéshozatal során. Az elemzés szerint a szolgáltatóknak és a kifizetőknek érdemes kihasználniuk a digitális trendeket, hogy személyesebb ellátást tudjanak nyújtani, javuljon a kommunikáció, és javítsák a betegek tapasztalatait és a technológiát bevonják a kutatás, diagnózis, kezelés és utógondozás területére is.