2021. június 18.
Szeretünk káromkodni az autóban

Szeretünk káromkodni az autóban

Enni nem, káromkodni viszont annál inkább szeretünk az autóban, korunk előrehaladtával pedig a világosabb autó színeket kedveljük – derült ki az FCA Central and Eastern Europe 1510 fős, hazai autóvásárlási és -használati szokásokról szóló felméréséből.

A kutatás a klasszikus kérdéseken túl, mint például az autóvásárlási szempontok, olyan területeket is vizsgált, amelyek nem, vagy ritkán olvashatóak, mégis érdekesek: Fontos szempont-e a fenntarthatóság, szoktunk-e nevet adni a gépjárművünknek, mi a kedvenc színünk, és ez függ-e például a beosztásunktól? Mennyire szoktunk káromkodni, illetve mi a helyzet a nőket érintő sztereotípiákkal?

 

A fiatalok sötétebb, az idősebbek inkább a világosabb színeket kedvelik
A fiatalabb nők 42%-a, a fiatalabb férfiak 41%-a leginkább a sötét színekre voksol. Összességében elmondható, hogy a fiatalabb korosztály leginkább a sötét autószíneket kedveli, az idősebbeknek azonban mások a preferenciái. Az idősebb nők és férfiak között nagyon népszerű a piros, fehér és szürke, valamint a natúr színek. A válaszadók közel fele leginkább utánaolvas, körbekérdez, ha autóvásárlásról van szó, közel harmada hozzáértő családtagtól kér segítséget, minden ötödik pedig egyedül vásárol. 

 

Szeretünk káromkodni az autóban
A válaszadók kis százaléka (7%) tart csak nassolnivalót a kocsiban, sőt, a sofőrök több, mint fele (54%) soha nem is eszik az autójában. Azt gondolnánk, hogy a nők előszeretettel tárolnak az autóban ilyesmit, azonban mindössze 9% tart harapnivalót a gépjárműben. A kutatás kitért arra is, hogy a sofőrök szoktak-e vezetés közben káromkodni. A budapesti és vidéki nagyvárosi férfiak mintegy háromnegyede gyakrabban vagy ritkábban, de szokott káromkodni, és a nők között is nagyon hasonló az arány. Érdekesség, hogy a kistelepüléseken élő férfiak közel harmada, a nőknek pedig kevéssel több mint harmada nem használ csúnya szavakat vezetés közben. 

A kutatásból jól látszik, hogy ahogy öregszünk, annál kevesebbet káromkodunk. A fiatalabb korosztály 43%-a gyakran, míg az idősebbek mindössze 16%-a káromkodik rendszeresen a volán mögött. 

„A fiatalok káromkodása gyakoribb, aminek azért az erőfitogtatás az elsődleges motivációja. Gyakran tapasztalható, hogy a férfiasság kifejezésére is ezt a módszert alkalmazzák, szinte kötőszóként. Gyorsan célba érni, hamar megoldani, a fiatal vezetőknél gyakoribb ez az elgondolás. A kor előrehaladtával a vezetés tekintetében is nő a türelem. Az elfogadás – mint tény –  az idősödő személyiségben bölcsen előtérbe kerül” - tette hozzá Timár Zita, pszichológus.

A férfiak többsége nem ad nevet az autójának, 30%-uk viszont szereti elnevezni a gépjárművét. A nők körében nagyon megoszló volt ez a kérdés, csak 53-47-re maradtak alul a névadók. A nők kevésbé szeretnek egyedül tankolni, mint a férfiak. A férfiak 89%-a nem kéri a benzinkutas segítségét a kútnál, a nőknek viszont csak 61%-a tölti maga az üzemanyagot. 

 

Dőlnek-e a sztereotípiák?
A kutatás azt is vizsgálta, hogy a sofőrök szerint jogosak-e a női vezetőkről szóló negatív kommentek. A férfiak 71%-a szerint néha van bennük valami, de a férfiak is bénáznak, 25% szerint ez csak sztereotípia, és mindössze 4% gondolja jogosnak. A nők 56%-a szerint néha jogos, de azért a férfiakra is gyakran igaz, 43% szerint sztereotípia, 1% szerint pedig abszolút jogos. 

A sztereotípiákra alapozva azt gondolnánk, hogy a nőknek inkább a külcsín és a belső dizájn a fontos egy autónál, míg a férfiaknak inkább a praktikum és a fogyasztás, azonban a kutatás eredményei azt mutatják, hogy a nőknek és a férfiaknak is egyaránt a megbízhatóság az elsődleges szempont. A nők többségének (73%) a fogyasztás nagyon fontos feltétel. A férfiak közel felének számít az autó márkája, míg a női sofőrök harmada tulajdonít csak jelentőséget ennek. A fiatal és az idősebb közép- és felsővezetőknél kiemelten fontos a megbízhatóság mellett a praktikusság, a méret és a forma a mérvadó, a beosztott szellemi és fizikai munkát végzők körében, nem meglepő módon, hangsúlyosabb az ár és a fogyasztás is. 

„A társadalmi, gazdasági helyzettel kapcsolatos „megküzdések” is befolyásolják az autóválasztást. A jól élni és a jól lenni összefügg azzal, hogy az adott keretből milyen biztonsággal, praktikummal, fogyasztással lehet egy autót jól használni, kihasználni. A fiatalok és a középvezetők esetében a márka, a forma fontos lehet, ami akkor kerül előtérbe, ha a dominancia kifejezéséhez még erre is szükség van. Az autó választása státuszszimbólum is lehet. Magabiztosabbá, erősebbé teszi a vezetőt, így éli meg. Kiegyensúlyozottságról, racionális ténykezelésről szólhat, amikor a biztonság és a fogyasztás adott esetben meghatározó egy vezető életében” - mondja Timár Zita, pszichológus.

 

Mi az, ami még fontos?
A kutatás a fenntarthatóság témájára is kitért. A válaszadók 88%-ának fontos a környezetvédelem, mindössze 12% válaszolt nemmel arra a kérdésre, hogy fontosnak tartja a fenntarthatóságot vagy a környezetvédelmi szempontokat egy autó vásárlásakor. Városi és vidéki viszonylatokat nézve a fővárosban élő nők 88%-ának, a férfiak 78%-ának fontos szempont autóvásárláskor a fenntarthatóság. Hasonlóan a budapestiekhez, a vidéken élők is környezettudatosak, sőt, a vidéki városokban és falvakban élő nők 94%-ának, a férfiak 86%-ának lényeges a fenntarthatóság, ha autóvásárlásról van szó. „Tapasztalataink alapján az autóvásárlók a megbízhatóság mellett egyre inkább a fenntarthatóságot keresik, ebben nagy a változás például a 10 évvel korábbi állapothoz képest” - mondja Krupp Tünde, az FCA Central and Eastern Europe regionális marketingmenedzsere.

Megosztás