2024. április 16.
Az ember, aki eljátszotta Freddie Mercuryt

Az ember, aki eljátszotta Freddie Mercuryt

A párszi vallású, indiai családban felnövő, majd szupersztárrá és milliók ikonjává váló fiú megformálására egy törékeny egyiptomi származású srácot választottak, akit azelőtt szinte csak sorozat és karakter szerepekben láthattunk. Mindenkiben megállt az ütő, és nemcsak a Queen rajongók aggódtak az év filmje miatt.

Mától mindenki a saját szemével bizonyosodhat meg róla a mozikban, hogy az Emmy-díjas (és hamarosan Oscar-jelölt) Rami Maleknál jobbat nem találhattak volna erre a szerepre. Pedig volt más jelölt. Az angol Ben Whishaw és Sacha Baron Cohen is benne volt a pakliban, mégis egy amerikait választottak. A pletykák szerint Cohent sem Brian May, sem Roger Taylor nem támogatta, mert attól féltek, hogy a korábbi szerepei miatt komolytalannak tűnne az általa megformált Freddie.

 

NUP_178052_2426.JPG
 Rami Malek, mint MR. ROBOT – Fotó: Michael Parmelee/USA Network
 
 

Hosszú volt a film promóciós időszaka, és ezalatt keveset tudtunk meg Malekről, de a film hétfő reggeli információs vetítésén mindenki nyugtázhatta, ennél jobb választása nem is lehetett volna az alkotóknak. Pedig Malek sosem zongorázott, nem tartotta magát énekesnek, és saját elmondása szerint, mindig is furán táncolt – és ezt a producereknek is az orrára kötötte. Azok meg csak néztek, mert még nem láttak színészt, aki nem fényezi, hanem próbálja kidumálni magát a szerepből.

 

A felkészülés alatt aztán jöttek a zongora-, ének- és mozgásórák. Mozgástanára Liza Minelli Kabaréjával inspirálta Maleket, de sokat figyelték Jimi Hendrix és David Bowie mozgását is, mert főleg ők hatottak Mercury színpadi jelenlétére. Reggeltől estig gyakorolta az éneklést, mígnem a hang technikusok aggódni kezdtek a hangszálai miatt. A 3 oktávot sosem tudta áténekelni, de ez nem is volt cél, hiszen a filmben szinte végig Mercury éneke hallható.

 

BOHEMIAN RHAPSODY
Gwilym Lee (May), Ben Hardy (Taylor), Rami Malek (Mercury) és Joe Mazzello (Deacon) – Fotó: Courtesy Twentieth
 

Maleket aztán bedobták a mélyvízbe. A Jimmy Fallon show-ban beszélt arról, hogy rögtön az első forgatási napon a legendás Live Aid koncert felvételeivel kezdtek, ahol Brian May és Roger Taylor is jelen voltak. Maga sem tudta elképzelni, hogy lesz képes erre, de aztán, amikor betett a Freddie-re oly jellemző fogsort, hirtelen elkezdte bizonytalannak érezni magát, és kompenzálni kezdett a tartásával: „Rögtön felegyenesedtem, és peckesen kezdtem járni – mondta a műsorban. – Nyilván sok komplexust leplezett Freddie a testbeszédével.” A Wembley jelenetek felvétele közben Malek csak arra tudott gondolni, hogy azért ez a vehemens kezdés, hogy rögtön kiderüljön van-e értelme folytatni. „Ha rájönnek, hogy bénák vagyunk Queennek, csak kihúzzák a dugót, mindenki hazahúz, és megspóroltunk 60 millió dollárt” –mesélte nevetve.

 

Szerencsére nem ez történt, és a casting csapatnak legalább akkora csillagos ötös jár, mint a filmnek magának. Annyira passzolnak a karakterek, hogy amikor a vége-főcím alatt bejátsszanak egy eredeti Queen koncertből olyan, mintha csak a kamerára tett szűrő változott volna. Még Mike Myers is helyén volt az általa megformált producer, Ray Foster karakterében.  A komikus egyébként hatalmas rajongója a bandának, sőt, neki köszönhető, hogy a kilencvenes évek elején a Bohemian Rhapsody újra a slágerlisták élére került Amerikában. Az 1992-es Wayne világának elején ugyanis a Bohém rapszódiára carpool careokee-znak Myersék.

 

 

Szegény Malek hathónapnyi forgatás után nehezen engedi el Freddie szellemét. Talán még ma is minden mondatot azzal zár, hogy ’Darling’. Ha tehetné, nyilván sosem szállna ki a szerepből. De ő is tisztában van vele: Freddie csak egy volt! És büszke rá, hogy egy teljesen új generációknak tudja megmutatni ezt a csodálatos embert.

Megosztás